Jerphaas | coaching • therapie • familieopstellingen

Psychosociale therapie, workshops en opleiding familieopstellingen & coaching

Spring naar inhoud
  • Home
  • Coaching
    • Reacties
    • Reacties ondernemerscoaching
  • Therapie
    • Reacties
  • Opleiding
    • Familieopstellingen (module 1)
      • Reacties
    • Familieopstellingen (module 2)
      • Reacties
    • Boekenlijst familieopstellingen
  • Workshop
    • Familieopstellingen
      • Reacties
  • Agenda
  • Magazine
    • Abonneren magazine
  • Jasper
    • Referenties
  • Contact
    • Nieuws

Je bent hier : Jerphaas › Magazine persoonlijke ontwikkeling › Pers. Ontwikkeling › Ik draag een merk™, dus ik ben

Ik draag een merk™, dus ik ben

auteur Jasper Jobse2.360 keer gelezen

Gisteren toen ik op het terras zat, kwam er weer zo’n jongen voorbij. Ik zie ze veel de laatste tijd. Adidas jasje, Adidas shirt, Adidas broek en Adidas schoenen. Het zou natuurlijk kunnen dat zijn vader bij Adidas werkt. Maar ergens voelt dat als een hopeloos ouderwetse gedachte. Deze jongen is het merk Adidas en hij verteld mij in zijn simpele voorbij lopen onomwonden dat daar geen twijfel over bestaat.

Het is in, jonge mensen en volwassenen die zich omhullen in een merk met een duidelijk zichtbaar logo, heel erg in. Soms kan dat ook niet anders. Je krijgt vaak gaatjes in de motorkap van je auto als je het merk eraf wilt halen. Of je hele grille moet eraf omdat je een Citroën rijdt. Met kleding is dat anders. Er is heel veel te koop dat niet pontificaal een merk op je borstkas heeft staan. Maar dat doen veel mensen toch niet. Waarom kopen ze zulke kleding?

Ik draag, dus ik ben

Veel t-shirts, jassen, broeken en tassen zijn billboards geworden. Normaal gesproken betalen bedrijven geld om op billboards te komen (probeer eens zo’n paal langs de A2 voor een week te huren, dat kost je een vermogen). Maar die jongen langs het terras betaalt Adidas, om billboard te mogen zijn. G-star, Adidas, Nike, D&G allemaal maken ze billboard kleding en voor al die merken wordt grif betaald door hun klanten.

Dat we zulke shirts en kleiding dragen, dat heeft volgens mij maar één reden. Het verschaft je heel eenvoudig een identiteit. Ook al is het een gekochte identiteit en duurt de mode maximaal twee jaar, je hebt een identeit. En het is er eentje die ook nog precies begrepen wordt door de groep waar je bij wilt horen.

Het verschaft je heel eenvoudig een identiteit

En een identiteit willen we allemaal. We willen onszelf definieren. En als we onszelf in eerste plaats gedefinieerd hebben dan willen we als tweede ergens bij horen. En dan sla je als menselijk-Adidas-billboard dus twee vliegen in een klap. Je bent direct een tikje retro, je laat zien dat je te lui bent om echt te sporten (dat noem je baggy) en je laat zien dat je géén Nike draagt (want die sporten vaak wel weer). Ja natuurlijk heb ik het hier een beetje mis. Want wat wel en niet mode is luistert zo nauw dat ik het vaak niet begrijp.

Het hechten aan een merk kan zo sterk zijn dat je aan deze mensen heel, heel veel geld kunt verdienen. Marketeers noemen dat ‘relationship marketing’ en spreken van ‘lifelong customers’.

Logo’s en nog eens logo’s…

De Franse animatie studio H5 maakte werk van het logo geweld in de wereld. Ruim 2000 logo’s gebruikte ze en…. ze wonnen er zelfs een Oscar™ mee voor de beste korte animatie. Met Bibendium (ja zo heet het Michelin mannetje) als de politie en Ronald McDonald als de evil bad guy.

Foto: capcreate

Kerst en mijn vader

Kerst komt er weer aan. Kerst is, hoe je het ook wendt of keert, verbonden met familie. Voor de één omdat ie bij zijn ouders of...

Van jongen naar man

Als je als jongen geboren wordt, moet je op een gegeven moment de oversteek maken naar de mannenwereld. Je kunt niet eeuwig een ventje...

Volwassen worden

Volwassen worden. Het klinkt zo eenvoudig. Maar wat is het eigenlijk? Betekent het dat je geen kind meer bent? Dat je iemand anders wordt?...

Wij, kinderen van het internet

Er is waarschijnlijk geen ander woord dat zo vaak misbruikt is door de media als ‘generatie’. Ik heb een keer geprobeerd om de...

Dit bericht werd geplaatst in Pers. Ontwikkeling en getagged met Adidas, brand, branding, D&G, erbij horen, exposure, G-star, huisstijl, identiteit, identity, ik ben, Jasper Jobse, jong, logo, marketing, merken, Nike, puber, reclame, volwassen, vormgeving op 27 augustus 2012 door Jasper Jobse.

Over Jasper Jobse

Jasper Jobse (1975) coach, psychosociaal therapeut, trainer workshops en opleidingen familieopstellingen.

Bekijk alle berichten van Jasper Jobse →

Nieuw

  • Het potje en het podium
  • Kracht in kwetsbaarheid?
  • Waan zinnig
  • Zelfvertrouwen
  • Eerlijk zijn
  • Zal ik jou eens even uit je comfortzone halen?
  • Het kind van zijn dromen
  • Intimiteit

Aanbevolen

  • Van jongen naar man
  • Het onzekere konijn
  • Gezond wraak nemen
  • Schildpad gaat zijn eigen weg
  • Dan is er iets mis met je
  • De dood overwonnen
  • Nieuwe dingen beginnen
  • Verlangen als bron
  • Complimenten aannemen
  • Buideldier

Meest gelezen

  • De ingrediënten van een goede liefdesrelatie
  • Geven en nemen
  • Goed huilen
  • Man en emoties
  • Welkom bij Jerphaas | coaching • therapie • familieopstellingen
  • Verantwoordelijkheid nemen voor alles
  • De functie van emoties
  • Nee zeggen

Categorieën

  • Column
  • Communiceren
  • Gedicht
  • Inspiratie
  • Magazine persoonlijke ontwikkeling
  • Man zijn
  • Nieuws
  • Pers. Ontwikkeling
  • Systemisch kijken
  • Verlangen
  • Vrouw zijn
  • Zingeving

Kerst en mijn vader

Kerst komt er weer aan. Kerst is, hoe je het ook wendt of keert, verbonden met familie. Voor de één omdat ie bij zijn ouders of...

Van jongen naar man

Als je als jongen geboren wordt, moet je op een gegeven moment de oversteek maken naar de mannenwereld. Je kunt niet eeuwig een ventje...

Volwassen worden

Volwassen worden. Het klinkt zo eenvoudig. Maar wat is het eigenlijk? Betekent het dat je geen kind meer bent? Dat je iemand anders wordt?...

Wij, kinderen van het internet

Er is waarschijnlijk geen ander woord dat zo vaak misbruikt is door de media als ‘generatie’. Ik heb een keer geprobeerd om de...

  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Ethische code
  • Erkenningen
  • Boekenlijst
  • Disclaimer
  • Sitemap
© 2023 | Jerphaas | De la Reijstraat 2, 6814 AE Arnhem | 06 - 13 18 18 55
NVPA